Wednesday 12 June 2013

serasa titik pencarian yang ingin dituju tak ketemu jua. mungkin salah sendiri yang melompat beberapa fasa, tanpa membina rangka yang kuat dari dalam. mungkin.

tapi kata sahabat yang bijak dan baik hati, kerangkan yang baik bukan disebabkan buku teks di sekolah atau pelajar agama yang dikeliling bi'ah solehah, tapi, macam mana kita faham skop dan kerangkan islam itu sendiri.

hembus nafas. 

aku rasa aku mahu contribute pada masyarakat, aku kononnya cakap aku mahu bersama-sama mengubah persepi rakan-rakan sekeliling. tapi aku membaca untuk aku. sedangkan hidup ini bukan untuk aku seorang.

tak tahu mengapa, tapi menjadi satu kepelikan kepada diri aku sendiri apabila aku berangan mahu mengubah cara pemikiran rakan sekeliling, walhal aku sendiri masih jahil dalam banyak perkara, terutama berkaitan agama. its just weird. really. 

mungkin sebab pembacaan yang tidak konsisten sedari awal dulu, dan kesedaran tentang pentingnya ilmu agama lambat hadir. mungkin. entahlah.

mungkin aku perlu bangkit dalam kedua-duanya ; pemikiran dan agama ; serentak. biar tidak kecundang. biar tidak ketinggalan. biar apa yang difikirkan dan dipandang ini adalah satu pandangan universal yang masih dalam kerangka islam. biar aku mampu memperbaiki penyampaian. biar aku punya ilmu bukan untuk diriku sendiri. biar aku berkongsi hidup ini dengan orang lain. biar.

biar aku punya pembacaan yang lebih luas, luas, luas dan luas.

biar aku punya cara berfikir yang lebih kritikal.   

agar kekusustan dan kelemasan ini, mampu kami tebas dan kami cantas, bersama, dalam pencarian dan perjuangan yang tidak pernah mati.

doakan. 


No comments:

Post a Comment