Monday 4 March 2013

saya bangga jadi pelajar sekolah perempuan :)

bismillah.

first and foremost, saya, dan kawan-kawan saya, adalah pelajar sekolah menengah kebangsaan (p) temenggong ibrahim, batu pahat, johor, or cutely and famously named TIGS :)

masa sekolah rendah dulu, aku tak terfikir pun nak sekolah perempuan ke, sekolah lelaki ke (huh?) bagai. dalam kepala hotak masa tu, SBP-MRSM-SBP-MRSM -.-'' betapa ceteknya pemikiran aku dahulu kala haha

mungkin salah satu faktor, sebab abang aku dulu sekolah kat kluang lah kot. jadi dunia dan pemikiran aku kat situ aje lah, ekeke. surprisingly, aku tak dapat mana2 offer pun. langsung. mrsm pun tak. masa tu hati berkecai retak seribu wa cakap lu. dapat sekolah kawalan aliran sains pun, dapat dekat syed esa. huh?

okay. apa-apa ajelah. entah macam mana, dapat tawaran untuk ke tigs. rezeki aku lah masa tu, dapat duduk asrama, setelah ada sistem barter yang terjadi huhu. dan bermulalah kehidupan aku kat asputigs.

sepanjang menengah rendah, aku memang pasang azam dengan cita-cita tinggi-tinggi. aku nak aktif koko. aku nak belajar pandai-pandai. aku nak kalahkan budak cina. suprisingly, i made it. alhamdulillah. aku buat semua tu, sebab aku nak dapatkan offer pegi mrsm ataupun sbp. surprisingly, sekali lagi aku tak dapat.

masa tu hati nak berkecai pun tak berkecai sangat la. sebab memang ada date (ceh, date!) dengan doktor nak betulkan tulang belakang ni ha. i was like, okay fine, takpelah. dah takde rezeki, nak buat macam mana.

indeed, sepanjang aku lima tahun duduk kat tigs, aku sentiasa, mind the word-SENTIASA, rasa rendah diri bila berhadapan dengan budak dari boarding school. adehh, cetek sungguh pemikiran wa.

HIKMAH

bila dah nak habis sekolah, masa form four kot, kami dah mula keluar sikit-sikit dari kepompong jahiliyah hehe. tapi bab nak pi surau tu memang liat lah haish aku pun tak tau kenapa.

bila fikir-fikir balik. we are chosen. yes. we are chosen.

kenapa?

sungguh la, sekolah lima tahun dekat sekolah perempuan, yang tak ada budak lelaki, kalau nampak lelaki masa pertandingan macam nampak fatih seferagic, duduk dekat asrama, balik dua minggu sekali, kawan-kawan keliling SEMUAAA perempuan. perempuan. perempuan. perempuan.

tau apa?

itu semua buatkan ramai dari kami yang awkward dengan lelaki. sungguh. tak tipu.

nak cakap dengan lelaki pun terpusing-pusing. tapi kalau ada urusan penting, kena jugak cakap, kang dorang cakap budak tigs gedik -.-''

kalau ada kawan lelaki, banyak pun kawan sekolah rendah, yang aku sendiri terpusing-pusing nak cakap. takpun jumpa masa pertandingan. dah. tu je.

less friends? haaahaaa. TIDAK SAMA SEKALI

heyyy,,, kan Allah kasi kita semua peluang untuk jaga IKHTILAT. ikhtilat hang tau dak? pergaulan antara lelaki dengan perempuan.

tak ada campur-campur. tak ada nak bertepuk tampar sana sini. tak ada nak gelak terburai dengan lelaki. tak ada. semua benda tu tak jadi common thing dalam hidup sekolah menengah aku.

boleh elakkan zina mata, zina hati. paling penting, memang tak lah kat kelas tu tak dapat fokus sebab tengok pakwe depan mata. aku tak fokus sebab ngantuk je kehkeh

Allah.. sungguh aku bersyukur. sangat-sangat. alhamdulillah :)

sekurang-kurangnya, masa senggang macam sekarang ni, tak ada alasan untuk aku berhubung dengan kawan2 lelaki. sape je kot? haha, kalau ada memang dah siap bagi warning awal2. ngeee~

ikhtilat. memang susah nak dijaga. tapi kita kena cuba. dan perlu cuba.

oh ye, jangan culture shock sudah lah ye.

nauzubillah. mintak2 dijauhkan.

No comments:

Post a Comment